Algemene voorwaarden - Komoder.nl

Algemene voorwaarden van Komoder B.V., gevestigd aan de Weissenbruchlaan 86, 3054LR Rotterdam, met KvK-nummer 74732625, rechtsgeldig vertegenwoordigd door Komoder Holding B.V.

Definities

Onder Algemene Voorwaarden wordt verstaan:

  1. Algemene Voorwaarden: de onderhavige Algemene Voorwaarden betreft Algemene Voorwaarden in de zin van artikel 6:231 van het Burgerlijk Wetboek (verder: BW);
  2. Duurzame gegevensdrager: elk middel dat de Klant of Komoder in staat stelt om informatie die aan haar persoonlijk is gericht, op te slaan op een manier die toekomstige raadpleging en ongewijzigde reproductie van de opgeslagen informatie mogelijk maakt.
  3. Komoder: de besloten vennootschap Komoder B.V., statutair gevestigd te Rotterdam en ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder dossiernummer 74732625; Klant: de natuurlijke persoon of rechtspersoon die met Komoder een Overeenkomst is aangegaan;
  4. Offerte: de schriftelijke en/of elektronische aanbieding (het aanbod) van Komoder aan Klant om tegen een bepaalde prijs (een) dienst(en) en/of product(en) te leveren;
  5. Overeenkomst: de afspraak of afspraken, zowel mondeling als schriftelijk, tussen Klant en Komoder waarin omschreven dan wel mondeling besproken is, staat welke producten en/of diensten Komoder tegen welke vergoeding en onder welke voorwaarden zal leveren;
  6. Op afstand gesloten overeenkomst: een overeenkomst tot stand gekomen tussen Klant en Komoder waarbij tot het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik wordt gemaakt van één of meer technieken voor communicatie op afstand.
  7. Particuliere klant: de natuurlijke persoon die niet handelt uit naam van zijn beroep of zijn bedrijf;
  8. Zakelijke klant: de natuurlijke persoon of rechtspersoon die handelt uit naam van zijn beroep of zijn bedrijf;
  9. Partijen: Komoder en Klant tezamen;
  10. Onder de Producten en dienstverlening van Komoder wordt verstaan, maar niet gelimiteerd:
    • Het leveren (en monteren/installeren) van massagestoelen;
    • het verhuren (en monteren/installeren) van massagestoelen.
  11. Website: www.komoder.nl;

Artikel 1 – Toepasselijkheid

  1. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle voorstellen, aanbiedingen, Offertes, opdrachten, (op afstand gesloten) Overeenkomsten en elke rechtsbetrekking als gevolg daarvan of in verband daarmee tussen Komoder en Klant.
  2. Deze Algemene Voorwaarden zijn eveneens van toepassing op iedere Overeenkomst, waarbij door Komoder voor de uitvoering van de Overeenkomst derden worden betrokken.
  3. Door ondertekening van een O vereenkomst of opdrachtbevestiging bij Komoder verklaart de Klant dat zij kennis heeft genomen van deze Algemene Voorwaarden van Komoder en dat zij met deze voorwaarden akkoord gaat.
  4. Bedingen die afwijken van de in deze Algemene Voorwaarden opgenomen bepalingen gelden slechts indien en voor zover zij in overleg met Komoder schriftelijk tot stand zijn gekomen en door Komoder als zodanig zijn aanvaard. De overeengekomen afwijkingen van deze Algemene Voorwaarden gelden slechts voor de desbetreffende Overeenkomst en klant kan aan de overeengekomen afwijkingen van deze Algemene Voorwaarden geen rechten ontlenen voor toekomstige Overeenkomsten met Komoder.
  5. De toepasselijkheid van door de Zakelijke klant gehanteerde algemene of specifieke voorwaarden wordt hierbij uitdrukkelijk afgewezen.
  6. Voordat de Overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze Algemene Voorwaarden aan de Klant beschikbaar gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de Overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven dat de Algemene Voorwaarden bij Komoder zijn in te zien en zij op verzoek van de Klant zo spoedig mogelijk kosteloos worden toegezonden
  7. Indien de Overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, kan in afwijking van het vorige lid en voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, de tekst van deze Algemene Voorwaarden langs elektronische weg aan de Klant ter beschikking worden gesteld op zodanige wijze dat deze door de Klant op een eenvoudige manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven waar van de Algemene Voorwaarden langs elektronische weg kan worden kennisgenomen en dat zij op verzoek van de Klant langs elektronische weg of op andere wijze kosteloos zullen worden toegezonden.
  8. In geval van strijd tussen bepalingen uit de Overeenkomst en de tekst van de Algemene Voorwaarden, prevaleren de bepalingen uit de Overeenkomst.
  9. In alle gevallen waarin een Overeenkomst met de Klant eindigt, blijven deze Algemene Voorwaarden de rechtsbetrekkingen tussen Partijen beheersen voor zover dit voor de afwikkeling van die Overeenkomst noodzakelijk is.
  10. Indien één of meer bepalingen uit deze voorwaarden op enig moment (geheel of gedeeltelijk) worden vernietigd ofwel nietig worden verklaard, blijven de overige bepalingen in stand en zal de betreffende bepalingen onverwijld vervangen worden door een bepaling die de strekking/bedoeling van deze bepaling zoveel mogelijk benaderd.
  11. Het bepaalde in het vorige lid wordt tevens toegepast op bepalingen uit de (op afstand gesloten) Overeenkomst.
  12. Situaties die niet in deze Algemene Voorwaarden zijn geregeld, dienen te worden beoordeeld ‘naar de geest’ van deze Algemene Voorwaarden.
  13. Onduidelijkheden over de uitleg of inhoud van één of meerdere bepalingen van onze voorwaarden, dienen uitgelegd te worden ‘naar de geest’ van deze Algemene Voorwaarden.

Artikel 2 – Aanbod / Offerte

  1. Alle door Komoder uitgebrachte Offertes zijn vrijblijvend van aard. Komoder heeft het recht uitgebrachte Offertes te herroepen. De Offertes hebben, tenzij anders in de Offerte aangegeven, een geldigheidsduur van maximaal veertien dagen, te rekenen vanaf de datum zoals vermeld in de Offerte. De Offerte is te allen tijde gebaseerd op de door de Klant verstrekte gegevens.
  2. Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod vermeld. Als de Klant een aanbod of Offerte niet binnen de geldende termijn aanvaardt, dan vervalt het aanbod of de Offerte.
  3. Offertes c.q. tarieven gelden niet automatisch voor nieuwe Overeenkomsten.
  4. Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden Producten en/of diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de Klant mogelijk te maken. Het aanbod bevat in het bijzonder:
    • de prijs;
    • de eventuele kosten van verzending/vervoer;
    • de eventuele kosten van montage;
    • de termijn voor aanvaarding van het aanbod, dan wel de termijn waarbinnen Komoder de prijs garandeert;
  5. Als Komoder gebruik maakt van afbeeldingen zijn deze een zo waarheidsgetrouw mogelijk weergave van de aangeboden Producten en/of diensten. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod binden Komoder niet.
  6. Indien het aanbod of de Offerte is gebaseerd op door de Klant of een derden partij verstrekte informatie en deze informatie onjuist of onvolledig blijkt te zijn dan wel naderhand wijzigt, heeft Komoder het recht de opgegeven prijzen, tarieven en/of (op)levertermijnen aan te passen.
  7. Modellen, voorbeelden, tekeningen, materialen en vermelding van maten, gewichten en andere specificaties voorkomende in brochures, folders, prijscouranten, op de website en in dergelijk promotiemateriaal van Komoder – zijn zo accuraat mogelijk en gelden slechts ter aanduiding. Komoder is niet aansprakelijk voor fouten en afwijkingen daarvan; de Klant kan hier geen rechten aan ontlenen.
  8. De gemaakte kosten ten behoeve van het aanbod mag Komoder aan de Klant in rekening brengen, indien vooraf op deze kosten is gewezen.

Artikel 3 – Totstandkoming Overeenkomst

  1. Tussen Partijen komt een Overeenkomst tot stand vanaf het moment dat de Klant op enigerlei wijze een mededeling aan Komoder verricht inhoudende de aanvaarding van het aanbod.
  2. Indien de Klant het aanbod via de elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt Komoder onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod. Zolang de ontvangst van deze aanvaarding niet is bevestigd, heeft de Klant de mogelijkheid de Overeenkomst te ontbinden.
  3. Indien de Overeenkomst op afstand elektronisch tot stand komt, treft Komoder passende technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht van data en zorgt hij voor een veilige web omgeving. Indien de Klant elektronisch kan betalen, zal Komoder daartoe passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen.
  4. Komoder kan zich – binnen wettelijke kaders – op de hoogte stellen of de Klant aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, evenals van al die feiten en factoren die van belang zijn voor een verantwoord aangaan van de Overeenkomst. Indien Komoder op grond van dit onderzoek goede gronden heeft om de Overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd gemotiveerd een bestelling of aanvraag te weigeren of aan de uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden.
  5. Komoder zal bij een Overeenkomst op afstand de volgende informatie schriftelijk of op zodanige wijze dat deze door de Klant op een toegankelijke manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager, meesturen:
    • het bezoekadres van de vestiging van Komoder waar de Klant met klachten terecht kan;
    • de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de Klant van het herroepingsrecht gebruik kan maken, dan wel een duidelijke melding inzake het uitgesloten zijn van het herroepingsrecht;
    • de informatie over garanties en bestaande service na aankoop;
  6. Iedere Overeenkomst wordt aangegaan onder de opschortende voorwaarde van voldoende beschikbaarheid van de betreffende producten en/of materialen.
  7. Indien door de Klant in de acceptatie van een Offerte voorbehouden of wijzigingen, in welke hoedanigheid of van welke aard dan ook, zijn aangebracht, komt in afwijking van lid 1 van dit artikel de Overeenkomst eerst tot stand nadat Komoder aan de Klant schriftelijk heeft bericht met deze afwijkingen van de Offerte in te stemmen. Voor zover enige wijziging als bedoeld zou leiden tot een verhoging of verlaging van de kosten dient een daaruit voortvloeiende wijziging van de tarieven schriftelijk apart tussen Partijen te worden overeengekomen.
  8. Overige wijzigingen en aanvullingen in de oorspronkelijk gesloten Overeenkomst tussen de Klant en Komoder zijn pas geldig vanaf het moment dat deze wijzigingen middels een schriftelijke bevestiging door Komoder zijn aanvaard.
  9. Voor zover de Klant zich laat vertegenwoordigen, in het bijzonder bij vertegenwoordiging van een rechtspersoon, en de vertegenwoordiger of ge(vol)machtigde derhalve niet in eigen naam een Overeenkomst met Komoder aangaat, dient deze vertegenwoordiger of ge(vol)machtigde zijn bevoegdheid tot het verrichten van deze rechtshandeling namens de Klant met schriftelijk bewijs aan te tonen. Wijzigingen in de bevoegdheid van de Klant, van zijn vertegenwoordigers of ge(vol)machtigden zullen, ook al heeft inschrijving daarvan in openbare registers plaatsgevonden, tegenover Komoder eerst van kracht worden nadat Komoder daarvan schriftelijk door de Klant in kennis is gesteld.
  10. De Klant stemt ermee in dat Komoder digitaal met hem/haar communiceert. De Klant is verplicht van iedere voorgenomen adreswijziging en/of wijziging van factuurgegevens onverwijld schriftelijk mededeling te doen aan Komoder.
  11. Indien een Overeenkomst wordt aangegaan met twee of meer Klanten zijn zij hoofdelijk verbonden en heeft Komoder tegenover ieder van hen recht op nakoming van het geheel.
  12. De Klant zal te allen tijde eventuele instructies van Komoder met betrekking tot dienstverlening door Komoder opvolgen.

Artikel 4 – Montage en installatie

  1. Montage en installatie vindt uitsluitend plaats door of in opdracht van Komoder, volgens de geldende voorschriften en de door Komoder gestelde normen.
  2. Komoder zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst nemen en bij de uitvoering van de bestellingen van producten en de levering van diensten.
  3. De Klant is verantwoordelijk voor de beschikbaarheid van voor pallets of plateauwagens voldoende grote liften, geschikt om de aangevoerde producten ongestoord naar de plaats van installatie of montage te kunnen vervoeren.
  4. De klant zal voor de uitoefening van de installatie- of montagewerkzaamheden toegang verlenen aan Komoder of door iemand in opdracht van Komoder tot de plaats van installatie of montage, gedurende de normale werkuren van leverancier. Indien installatie- of montagewerkzaamheden onvoorzien buiten de normale werkuren van leverancier plaatsvinden, kan Komoder daarvoor de door zijn bedrijf gebruikelijk gehanteerde toeslag op de prijs aan de Klant in rekening brengen.
  5. De montage vindt plaats wanneer over de details van de Overeenkomst een akkoord is bereikt en nadat alle voor de uitvoering van de Overeenkomst noodzakelijke gegevens in het bezit van Komoder zijn gesteld en de eventueel overeengekomen (deel)betaling is ontvangen.
  6. Een overeengekomen afspraak voor montage en installatie wordt verlengd met de periode van vertraging die aan de zijde van Komoder ontstaat als gevolg van het niet-voldoen van de Koper aan enige uit de Overeenkomst met Komoder voortvloeiende verplichting of van Koper te vergen medewerking met betrekking tot de uitvoering van de Overeenkomst.
  7. In geval van niet-tijdige levering is Komoder eerst in verzuim nadat Koper Komoder schriftelijk in gebreke heeft gesteld en Komoder daarbij een redelijke termijn heeft gegund om alsnog aan haar verplichtingen jegens Koper te voldoen. Deze redelijke termijn zal minimaal gelijk zijn aan de helft van de oorspronkelijk overeengekomen (leverings)termijn, doch tenminste 14 dagen.

Artikel 5 – Prijzen

  1. Alle door Komoder gecommuniceerde prijzen en tarieven luiden in Euro’s en zijn exclusief BTW voor Zakelijke klanten en inclusief BTW voor Particuliere klanten, exclusief verzend- en/of transportkosten en overige vastgestelde heffingen en/of retributies, tenzij uitdrukkelijk anders aangegeven.
  2. Indien er verzend- en/of transportkosten worden gerekend, zal dit duidelijk en tijdig vóór het sluiten van de Overeenkomst worden vermeld. Daarnaast zullen de kosten in de offerte worden weergegeven.
  3. Komoder is gerechtigd om voorafgaand aan de uitvoering van de Overeenkomst van de Klant een voorschot te verlangen. Voorschotten dienen binnen de daarvoor gestelde termijnen te worden voldaan. Het voorschot is gemaximeerd tot 50% van het aankoopbedrag.
  4. Komoder is gerechtigd de verschuldigde prijs en kosten periodiek aan de Klant in rekening te brengen.
  5. Komoder is vrij om de vaste vergoeding (voor bijvoorbeeld het huren van een verhuislift) te verhogen als blijkt dat tijdens de uitvoering van Overeenkomst de overeengekomen of verwachte hoeveelheid werk niet goed was ingeschat en deze inschattingsfout niet te wijten is aan Komoder en in redelijkheid niet van Komoder had kunnen worden verlangd dat de werkzaamheden tegen de overeengekomen vergoeding wordt verricht.
  6. In afwijking van lid 1 kan Komoder de Producten of diensten waarvan de prijzen gebonden zijn aan schommelingen op de financiële markt en waar Komoder geen invloed op heeft, met variabele prijzen aanbieden. Deze gebondenheid aan schommelingen en het feit dat eventueel vermelde prijzen richtprijzen zijn, worden bij het aanbod vermeld.
  7. Levering en montage zijn inbegrepen in de verkoopprijzen binnen het reguliere leveringsgebied. Voor levering buiten dit gebied worden, afhankelijk van het product en afleveradres, aanvullende kosten in rekening gebracht.
  8. De prijzen die genoemd worden in de Offerte zijn alleen van toepassing indien het gehele aanbod uit de Offerte (Producten en/of diensten) wordt afgenomen. De Klant kan nimmer zelf een gedeelte afnemen en daarbij uitgaan van de prijzen die in een Offerte genoemd zijn.
  9. Alle prijzen zijn onder voorbehoud van druk – en zetfouten. Voor de gevolgen van druk – en zetfouten wordt nimmer een aansprakelijkheid aanvaard. Bij druk – en zetfouten is Komoder niet verplicht het Product volgens de foutieve prijs te leveren.

Artikel 6 – Betaling

  1. Betaling door een Particuliere Klant dient uiterlijk op de dag van levering te geschieden, op een door Komoder aan te geven wijze in de valuta waarin is gefactureerd, tenzij anders is overeengekomen. Bezwaren tegen de hoogte van de facturen schorten de betalingsverplichting niet op.
  2. Betaling door een Particuliere klant uit het buitenland (o.a. België, Luxemburg en Duitsland) dient uiterlijk 3 dagen voor levering te geschieden, op een door Komoder aan te geven wijze in de valuta waarin is gefactureerd, tenzij anders is overeengekomen. Bezwaren tegen de hoogte van de facturen schorten de betalingsverplichting niet op.
  3. Betaling door een Zakelijke Klant dient te geschieden binnen 30 dagen na factuurdatum, op een door Komoder aan te geven wijze in de valuta waarin is gefactureerd, tenzij anders is overeengekomen. Bezwaren tegen de hoogte van de facturen schort de betalingsverplichting niet op.
  4. De Klant heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens onverwijld aan Komoder te melden.
  5. Het eigendom van te leveren Producten gaat pas over op de Klant, indien en zodra het verschuldigde bedrag geheel door Komoder is ontvangen.
  6. Uitsluitend betalingen aan Komoder werken bevrijdend.
  7. Verrichte werkzaamheden kunnen, indien de uitvoering van de Overeenkomst zich uitstrekt over een langere periode dan een maand, door Komoder tussentijds aan de Klant in rekening worden gebracht.
  8. Betalingen strekken steeds in de eerste plaats tot voldoening van enige verschuldigde rente en kosten en in de tweede plaats van opeisbare facturen die het langst openstaan, ook indien de Klant vermeldt dat de betaling betrekking heeft op een latere factuur.
  9. Indien de Klant in gebreke blijft bij de betaling binnen de in lid 1 / 2 gestelde termijn, dan is de Klant van rechtswege in verzuim. De Klant is alsdan een rente verschuldigd gelijk aan de op dat moment geldende wettelijke rente. De rente over het opeisbare bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat de Klant in verzuim is tot het moment van voldoening van het volledige bedrag.
  10. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van de Klant zijn de vorderingen van Komoder op de Klant onmiddellijk opeisbaar.
  11. Alle gerechtelijke en buitengerechtelijke (incasso)kosten, die Komoder maakt als gevolg van de niet-nakoming door de Klant van diens verplichting op grond van dit artikel, komen geheel ten laste van de Klant. De vergoeding ter zake van buitengerechtelijke kosten wordt gefixeerd op 15% van de verschuldigde hoofdsom incl. BTW en rente (met een minimum van € 500,- per vordering), tenzij Komoder aantoonbaar meer kosten heeft gemaakt. De gefixeerde vergoeding zal steeds, zodra de Klant in verzuim is, door de Klant verschuldigd zijn en zonder nader bewijs in rekening worden gebracht.

Artikel 7 – Rechten en plichten voor Klant

  1. Voorafgaand en gedurende de uitvoering van de Overeenkomst is en blijft de Klant gehouden Komoder alle benodigde informatie te verstrekken en alle benodigde medewerking te blijven verlenen, waarvan de Klant weet dan wel behoort te weten dat deze informatie en/of medewerking relevant is c.q. kan zijn voor een correcte en voorspoedige uitvoering van de Overeenkomst. De Klant zorgt ervoor, dat de verstrekte informatie juist en volledig is en vrijwaart Komoder voor aanspraken van derden die voortvloeien uit het niet juist en/of onvolledig zijn van deze informatie. Komoder behandelt de door de Klant verstrekte informatie vertrouwelijk en verstrekt deze alleen aan derden voor zover dit noodzakelijk is voor de uitvoering van de Overeenkomst.
  2. De Klant dient onder andere te zorgen dat Komoder tijdig over het terrein of ruimte kan beschikken waarop/waarin de werkzaamheden moeten worden verricht. Tevens dient de Klant hiervoor alle benodigde medewerking te verlenen om onder andere – en niet limitatief – aanvoer, opslag en/of afvoer van materieel en/of hulpmiddelen mogelijk te maken.

Artikel 8 – Rechten en plichten voor Komoder

  1. Komoder zal zich inspannen voor goede, kwalitatieve montage van de massagestoelen en voert de overeenkomst naar beste weten en kunnen uit.
  2. De voornoemde verplichting betreft een inspanningsverplichting en uitdrukkelijk geen resultaatsverplichting, tenzij Partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders zijn overeengekomen.
  3. Komoder is gerechtigd om de naam en het logo van de Zakelijke klant te gebruiken als referentie en/of als klantcase.
  4. Komoder is gerechtigd (een) derde(n) in te schakelen voor de uitvoering van de montage van de massagestoelen. De Klant wordt hierover vooraf geïnformeerd door Komoder. Bij het inschakelen van de derde(n) zal Komoder telkens de nodige zorgvuldigheid in acht nemen. Indien de derde(n) hun aansprakelijkheid beperken voor de te leveren diensten, is Komoder gemachtigd namens de Klant deze aansprakelijkheidsbeperking te aanvaarden.

Artikel 9 – Termijnen

  1. De termijnen die zijn overeengekomen zijn nimmer fatale termijnen. Als Komoder zijn verplichtingen niet of niet tijdig nakomt, moet de Klant haar schriftelijk in gebreke stellen en alsnog een redelijke termijn gunnen om deze na te komen.
  2. De Zakelijke klant is nimmer gerechtigd tot schadevergoeding in het geval termijnen worden overschreden.
  3. Indien het niet mogelijk blijkt de overeengekomen prestatie of bestelde Producten (op de overeengekomen wijze) aan de Klant te leveren of deze niet worden afgehaald wegens een oorzaak gelegen in de risicosfeer van de Klant, mag Komoder deze Producten en/of de zaken die voor de uitvoering van de Overeenkomst zijn aangeschaft voor rekening en risico van de Klant opslaan. De Klant stelt Komoder dan binnen een door Komoder gestelde redelijke termijn in staat de prestatie of de Producten alsnog te leveren of haalt deze Producten alsnog af.
  4. Indien de Klant na voornoemde redelijke termijn in gebreke blijft aan zijn verplichtingen te voldoen, is hij per direct in verzuim. Komoder mag de Overeenkomst dan met onmiddellijke ingang door een schriftelijke verklaring geheel of gedeeltelijk ontbinden, de Producten aan derden verkopen en eventuele alle vervaardigde documenten vernietigen zonder gehouden te zijn tot vergoeding van schade, kosten en rente. Dit tast de verplichting van de Klant tot vergoeding van eventuele (opslag-)kosten, schade en winstderving van Komoder en/of het recht van Komoder alsnog nakoming te vorderen niet aan.

Artikel 10 – Transport middels een derde partij

  1. Komoder kan voorzien in transport van de op te leveren Producten, indien de Klant niet zelf in transport voorziet. Kosten voor dit transport komen volledig voor rekening van de Klant.
  2. Het risico voor de te leveren Producten gaat op de Klant over op het moment dat de Producten het magazijn van Komoder verlaat.
  3. Komoder is nimmer aansprakelijk voor transportvertragingen en voor schade die hieruit voortvloeit.

Artikel 11 – Oplevering en levertijd

  1. Na de totstandkoming van de Overeenkomst en de daaruit voortvloeiende verplichtingen van de Klant zal Komoder zo spoedig mogelijk overgaan tot het leveren van de diensten en/of Producten zoals vermeld in de Overeenkomst.
  2. De door Komoder te hanteren leveringstermijn wordt in overleg met de Klant vastgesteld.
  3. Een in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst overeengekomen termijn is niet fataal, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen. Komoder zal niet in verzuim zijn dan nadat zij schriftelijk in gebreke is gesteld na afloop van vorenbedoelde termijn en haar daarbij een redelijke termijn voor nakoming is gesteld die onbenut is verstreken. Een termijn wordt in ieder geval verlengd met de tijd waarin de uitvoering van de Overeenkomst is belemmerd door toedoen van de Klant.
  4. In geval Komoder, door omstandigheden die aan haar zijn toe te rekenen, in verzuim is, is de Klant uitsluitend gerechtigd tot ontbinding van de Overeenkomst over te gaan, zonder dat hij aanspraak kan maken op enige vergoeding of compensatie, anders dan restitutie van reeds door de Klant aan Komoder betaalde bedragen voor door Komoder te leveren Producten en/of diensten.

Artikel 12 – Herroepingsrecht bij Producten (Particuliere klant)

  1. Bij een aankoop van Producten op afstand heeft de Particuliere klant de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgave van redenen kosteloos te ontbinden gedurende 14 dagen. Deze bedenktijd gaat in op de dag na:
    • ontvangst van het Product door de Particuliere Klant of een vooraf door de Particuliere Klant aangewezen en aan de Komoder bekendgemaakte vertegenwoordiger;
    • ontvangst van het laatste Product indien de Particuliere klant in eenzelfde bestelling meerdere producten heeft besteld die afzonderlijk worden geleverd;
    • ontvangst van de laatste zending door de Particuliere klant indien de levering van een zaak bestaat uit verschillende zendingen c.q. onderdelen;
    • ontvangst van de eerste zaak indien het gaat om een Overeenkomst die strekt tot de regelmatige levering van zaken gedurende een bepaalde periode;
  2. Tijdens de bedenktijd zal de Particuliere klant te allen tijde zorgvuldig omgaan met het Product en de verpakking. Hij zal het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of hij het product wenst te behouden. Uitgangspunt hierbij is dat de Particuliere klant het product slechts mag hanteren en inspecteren zoals hij dat in een winkel zou mogen doen. Indien hij van zijn herroepingsrecht gebruik maakt, zal hij het Product met alle geleverde toebehoren en - indien redelijkerwijze mogelijk - in de originele staat en verpakking aan de ondernemer retourneren, conform de door de Komoder verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
  3. Wanneer de Particuliere Klant gebruik wenst te maken van zijn herroepingsrecht is hij verplicht dit binnen 14 dagen, na ontvangst van het Product zoals omschreven in lid 1, kenbaar te maken aan de Komoder. Nadat de Particuliere klant kenbaar heeft gemaakt gebruik te willen maken van zijn herroepingsrecht dient het Product binnen 14 dagen geretourneerd te worden. De Particuliere Klant dient te bewijzen dat de geleverde Producten tijdig zijn teruggestuurd, bijvoorbeeld door middel van een bewijs van verzending.
  4. Indien de Particuliere klant na afloop van de in lid 3 genoemde termijn niet kenbaar heeft gemaakt gebruik te willen maken van zijn herroepingsrecht resp. het product niet aan de Komoder heeft teruggezonden, blijft de koopovereenkomst in stand.
  5. De Particuliere Klant is aansprakelijk voor waardevermindering van het Product indien hij/zij in strijd heeft gehandeld met hetgeen is bepaald in lid 2.
  6. De Particuliere klant is niet aansprakelijk voor waardevermindering van het Product als de Komoder hem niet voor of bij het sluiten van de overeenkomst alle wettelijke verplichte informatie over het herroepingsrecht heeft verstrekt.

Artikel 13 – Kosten bij herroeping (Particuliere klant)

  1. Indien de Particuliere klant gebruik maakt van zijn herroepingsrecht komen de kosten van €200,- incl. BTW voor de terugzending voor zijn rekening.
  2. Indien de Particuliere klant een bedrag betaald heeft, zal Komoder dit bedrag zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 14 dagen na herroeping, terugbetalen. Hierbij is wel de voorwaarde dat het Product reeds terugontvangen is door Komoder of sluitend bewijs van complete terugzending overlegd kan worden. Terugbetaling zal geschieden via dezelfde betaalmethode die door de Particuliere klant is gebruikt, tenzij de Particuliere klant nadrukkelijk toestemming geeft voor een andere betaalmethode.
  3. In geval van beschadiging van het Product door onzorgvuldige omgang (door de Particuliere klant) is de Particuliere klant aansprakelijk voor eventuele waardevermindering van het Product.

Artikel 14 – Klachten

  1. Indien de Klant een klacht heeft jegens Komoder met betrekking tot de door Komoder geleverde diensten en/of Producten, dan dient de Klant deze klacht binnen 5 werkdagen na ontdekking, doch uiterlijk binnen 14 dagen na afname door de Klant, eerst schriftelijk aan Komoder voor te leggen.
  2. Een klacht met betrekking tot een ontvangen factuur moet schriftelijk binnen 7 dagen na factuurdatum aan Komoder kenbaar worden gemaakt, onder opgave van de aard en de grond van de klachten.
  3. Bij Komoder ingediende klachten worden binnen een termijn van 14 dagen gerekend vanaf de datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt door Komoder binnen de termijn van 14 dagen geantwoord met een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer de Klant een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
  4. Bij klachten dient een Klant zich allereerst te wenden tot Komoder.
  5. Een klacht schort de verplichtingen (waaronder maar niet beperkt tot betaling) van de Klant niet op, tenzij Komoder schriftelijk anders aangeeft.
  6. Geen klachten zijn mogelijk over:
    • onvolkomenheden in of eigenschappen van zaken die zijn vervaardigd uit natuurlijke materialen, indien deze onvolkomenheden of eigenschappen inherent zijn aan de aard van de materialen;
    • geringe onderlinge kleurafwijkingen;
    • zaken die na ontvangst door de Klant van aard en/of samenstelling zijn veranderd dan wel geheel of gedeeltelijk zijn bewerk of verwerkt;
  7. Indien een klacht over verrichte diensten en/of geleverde Producten gegrond is, zal de Klant Komoder in de gelegenheid stellen de diensten en/of producten alsnog binnen een redelijke termijn te verrichten/leveren zoals overeengekomen. Indien een gegronde klacht niet binnen redelijke termijn wordt of kan worden verholpen, dan zal slechts aansprakelijk zijn binnen de grenzen van artikel 16 (Aansprakelijkheid).
  8. Als Komoder oordeelt dat een klacht onterecht is uitgebracht, dan komen de kosten daardoor ontstaan – daaronder begrepen onderzoekskosten – aan de zijde van Komoder voor rekening van de Klant.

Artikel 15 – Terugroeping van Producten

  1. In uitzonderlijke gevallen kan Komoder een geleverd Product terugroepen indien blijkt dat het een technisch gebrek vertoont of is vervaardigd met een onjuiste grondstof die mogelijk gezondheidsrisico’s met zich meebrengt; in dat geval is de Klant verplicht hieraan medewerking te verlenen, waarbij Komoder kosteloos zal zorgdragen voor vervanging of herstel van een (vergelijkbaar) Product, zonder dat Komoder gehouden is tot enige schadevergoeding, onverminderd de dwingendrechtelijke rechten van de Klant. Het is aan Komoder om te beoordelen of er (tijdelijk) een vergelijkbaar Product zal worden geleverd.

Artikel 16 – Overmacht

  1. Komoder is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting jegens de Klant indien hij daartoe gehinderd wordt als gevolg van overmacht.
  2. In geval van overmacht worden de verplichtingen van Komoder geheel of gedeeltelijk opgeschort, en kan de Klant Komoder nimmer op de nakoming van zijn verplichtingen aanspreken, zolang de overmacht situatie voortduurt, en zonder dat Komoder aansprakelijk is voor enige vorm van een compensatie aan de Klant. Van overmacht is sprake indien zich, naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, omstandigheden voordoen die de nakoming van de verplichtingen door Komoder verhinderen en die niet aan Komoder zijn toe te rekenen, daaronder mede begrepen: epidemieën, quarantaine, oorlog(sgevaar), oproer, molest, brand, waterschade, vorst, overstroming, aardbeving, werkstaking, bedrijfsbezetting, uitsluiting, bovenmatig ziekteverzuim, overheidsmaatregelen, defecten aan apparatuur, niet voorzienbare stagnatie bij derden waarvan Komoder voor de uitvoering van de Overeenkomst afhankelijk is of de omstandigheid dat een prestatie die van belang is in verband met de door hem zelf te leveren prestatie niet, niet tijdig of niet behoorlijk geleverd krijgt, zoals maar niet beperkt tot storingen in levering van energie, storingen in communicatieve verbindingen, inclusief telecommunicatie verbindingen.
  3. Indien door overmacht Komoder langer dan één maand geheel of gedeeltelijk niet aan zijn verplichtingen kan voldoen, zijn beide Partijen bevoegd de Overeenkomst te ontbinden, zonder dat er in dat geval een verplichting tot schadevergoeding bestaat, zij het dat indien Komoder bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan zijn verplichtingen heeft voldaan of slechts gedeeltelijk aan zijn verplichtingen kan voldoen, Komoder gerechtigd is het reeds uitgevoerde deel c.q. uitvoerbare deel afzonderlijk aan Komoder te factureren en de Klant gehouden is deze factuur te voldoen als betrof het een afzonderlijke Overeenkomst.

Artikel 17 – Aansprakelijkheid

  1. Komoder aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade van welke aard dan ook of van welke vorm dan ook in verband met eventuele tekortkomingen ten aanzien van de door Komoder geleverde diensten en/of Producten.
  2. De beperking in lid 1 geldt niet indien sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid aan de zijde van Komoder.
  3. Indien Komoder, ondanks hetgeen is bepaald in de vorige leden, gehouden is tot betaling van een schadevergoeding, is de aansprakelijkheid van Komoder beperkt achtereenvolgens tot
  4. het bedrag waarop de aansprakelijkheidsverzekering van Komoder in het desbetreffende geval aanspraak op geeft;
  5. het bedrag gemaximeerd tot het op de offerte genoemde bedrag.
  6. In aanvulling op lid 3 is Komoder dan alleen aansprakelijk voor directe schade (lees: indirecte schade is uitgesloten, tenzij opzet of bewuste roekeloosheid). Onder directe schade dient men uitsluitend te verstaan:
  7. de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze voorwaarden;
  8. de eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van Komoder aan de Overeenkomst te laten beantwoorden, voor zover deze aan Komoder toegerekend kunnen worden;
  9. redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover de Klant aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in dit artikel.
  10. Komoder is nimmer aansprakelijk als de schade is ontstaan door:
  11. ondeskundig gebruik, gebruik in strijd met het doel van het geleverde of gebruik in strijd met de door/namens Komoder verstrekte instructies, adviezen, onderhoudsvoorschriften e.d.;
  12. ondeskundig(e) bewaring (opslag) of onderhoud van de zaken;
  13. fouten, onvolledigheden e.d. in de door of namens de Klant aan Komoder verstrekte informatie;
  14. als gevolg van een keuze van de Klant die afwijkt van wat Komoder adviseerde en/of gebruikelijk is;
  15. Iedere aansprakelijkheid voor gevolgschade, zoals bedrijfsschade, winstderving en/of geleden verlies, vertragingsschade en/of personen- of letselschade, is uitdrukkelijk uitgesloten.
  16. De Klant vrijwaart Komoder voor alle financiële gevolgen van aanspraken van derden in enig verband staande met de uitvoering van haar verplichtingen die voortvloeien uit de overeenkomst dan wel ingevolge de wet.
  17. Komoder is niet aansprakelijk voor beschadigen, verloren of tenietgaan, daaronder mede begrepen diefstal van eigendommen van de Klant die bij Komoder of door Komoder ingeschakelde derden zijn opgeslagen, in bewerking zijn of worden vervoerd.
  18. De bovenstaande uitsluitingen en/of beperkingen van de aansprakelijkheid van Komoder gelden ook ten behoeve van werknemers van Komoder, door Komoder ingeschakelde derden en door haar betrokken dienstverleners, alsmede hun personeel.

Artikel 18 – Eigendomsvoorbehoud

  1. Alle geleverde en/of te leveren Producten blijven te allen tijde eigendom van Komoder, totdat de Klant aan al zijn verplichtingen heeft voldaan.
  2. De Klant is niet bevoegd de onder het eigendomsvoorbehoud vallende Producten te verpanden noch op enige andere wijze te bezwaren.
  3. De Klant is verplicht de Producten die onder eigendomsvoorbehoud zijn afgeleverd zorgvuldig en als herkenbaar eigendom van Komoder te bewaren c.q. te behandelen.
  4. De Klant verplicht zich de onder eigendomsvoorbehoud geleverde Producten te verzekeren en verzekerd te houden tegen brand, ontploffing- en waterschade alsmede tegen diefstal en de polis van deze verzekering op eerste verzoek ter inzage te geven.
  5. Komoder is gerechtigd de Producten die onder eigendomsvoorbehoud zijn afgeleverd en nog bij de Klant aanwezig zijn, terug te nemen indien de Klant niet voor tijdige betaling van de facturen zorgdraagt of in betalingsmoeilijkheden verkeert of dreigt te gaan verkeren. De Klant zal Komoder te allen tijde vrije toegang verlenen tot zijn zaken ter inspectie ervan en/of ter uitoefening van de rechten van Komoder.

Artikel 19 – Verhuur van massagestoelen

  1. Indien Komoder met de Klant een overeenkomst sluit tot verhuur van een massagestoel, blijft het gehuurde Product te allen tijde eigendom van Komoder. De Klant verkrijgt uitsluitend een tijdelijk gebruiksrecht voor de overeengekomen huurperiode.
  2. De huurprijs wordt vooraf tussen Komoder en de Klant overeengekomen en geldt voor de overeengekomen huurperiode, exclusief eventuele bijkomende kosten zoals transport of installatie, tenzij uitdrukkelijk anders is vermeld.
  3. De huurperiode vangt aan op de datum van levering van het gehuurde Product en eindigt op de vooraf overeengekomen einddatum, tenzij schriftelijk anders overeengekomen. Indien het gehuurde niet tijdig wordt geretourneerd of niet beschikbaar wordt gesteld voor afhaling op de afgesproken datum, is Komoder gerechtigd de huurprijs door te blijven berekenen tot het moment van feitelijke teruggave, onverminderd het recht op aanvullende schadevergoeding.
  4. De Klant is gehouden het gehuurde Product gedurende de huurperiode als een zorgvuldig huurder te gebruiken en is aansprakelijk voor schade, verlies, diefstal of ander onzorgvuldig gebruik van het Product, behoudens normale gebruiksslijtage.
  5. Het gehuurde mag uitsluitend worden gebruikt overeenkomstig de instructies van Komoder en mag niet zonder voorafgaande schriftelijke toestemming aan derden ter beschikking worden gesteld of worden verplaatst naar een ander adres dan het overeengekomen afleveradres.
  6. Bij beëindiging van de huurovereenkomst is de Klant verplicht het gehuurde Product in goede en oorspronkelijke staat aan Komoder te retourneren. Indien Komoder instaat voor de afhaling van het gehuurde, dient de Klant daartoe volledige medewerking te verlenen.
  7. Tijdens de huurperiode is Komoder verantwoordelijk voor het reguliere onderhoud van het gehuurde Product, tenzij de storing of schade het gevolg is van onjuist of onoordeelkundig gebruik door de Klant. De Klant is verplicht om eventuele defecten of storingen onverwijld schriftelijk aan Komoder te melden. Indien herstel noodzakelijk is en niet aan Klant toe te rekenen valt, zal Komoder kosteloos herstel of vervanging verzorgen.
  8. Tussentijdse opzegging van de huurovereenkomst door de Klant is uitsluitend mogelijk indien dit uitdrukkelijk schriftelijk is overeengekomen. In dat geval is Komoder gerechtigd een evenredige vergoeding in rekening te brengen voor de resterende huurperiode of gemaakte kosten, tenzij sprake is van aantoonbare wanprestatie aan de zijde van Komoder. Komoder behoudt zich het recht voor de huurovereenkomst tussentijds te beëindigen indien sprake is van misbruik, schade of niet-naleving van de verplichtingen door de Klant.

Artikel 20 – Persoonsgegevens

  1. Partijen verbinden zich over en weer om (persoons-)gegevens van de andere partij of derden te behandelen overeenkomstig de op enig moment op ieder van hen van toepassing zijnde (privacy-)wet- en regelgeving ter zake de verwerking van deze (persoons-)gegevens, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Artikel 21 – Opschorting; ontbinding

  1. De vorderingen van Komoder op de Klant zijn onmiddellijk opeisbaar in de volgende gevallen:
    • indien na het sluiten van de Overeenkomst aan Komoder omstandigheden ter kennis komen die haar goede grond geven te vrezen dat de Klant niet aan zijn verplichtingen zal voldoen;
    • de Klant de verplichtingen uit de Overeenkomst, niet, niet volledig of niet tijdig zal nakomen;
    • indien de Klant na ingebrekestelling nalatig blijft binnen redelijke termijn alsnog aan zijn verplichtingen uit de Overeenkomst en/of deze Algemene Voorwaarden te voldoen;
    • indien Komoder op enig moment blijkt dat de Klant valse of verkeerde persoonsgegevens aan Komoder heeft doorgegeven, dan wel blijkt dat de Klant een Overeenkomst onder valse voorwendsels is aangegaan;
    • indien de Klant in staat van faillissement wordt verklaard, in surseance van betaling verkeert, faillissement dan wel voorlopige surseance van betaling heeft aangevraagd of een regeling wenst te treffen met zijn crediteuren ter afwending daarvan, er sprake is van beslaglegging ten laste van de Klant, de Klant onder curatele wordt gesteld, de schuldsanering natuurlijke personen voor de Klant wordt aangevraagd, of indien hij anderszins de beschikkingsbevoegdheid over zijn vermogen of delen daarvan verliest;
    • indien Komoder aanwijzingen heeft dat door de Klant misbruik gemaakt wordt van de door Komoder geleverde producten en/of montage.
    • indien de Klant anderszins in verzuim is en niet voldoet aan zijn verplichtingen uit de Overeenkomst en/of deze Algemene Voorwaarden.
  2. De Klant dient in geval van een (mogelijk) faillissement, surseance van betaling of schuldsaneringsregeling Komoder hiervan onverwijld in kennis te stellen.
  3. In de in lid 1 van dit artikel genoemde gevallen is Komoder bevoegd, zonder nadere ingebrekestelling, en zonder dat rechterlijke tussenkomst is vereist, met onmiddellijke ingang de verdere uitvoering van de Overeenkomst op te schorten en/of tot gehele of gedeeltelijke ontbinding van de Overeenkomst over te gaan, één en ander onder gehoudenheid van de Klant die hierdoor door Komoder geleden schade, van welke aard dan ook, te vergoeden en onverminderd de overigens aan Komoder toekomende rechten.
  4. Komoder is gerechtigd de Klant nadere termijnen of voorwaarden te stellen alvorens haar dienstverlening en/of werkzaamheden te continueren, voor zover deze nadere termijnen en voorwaarden passen binnen het kader van de reeds gemaakte afspraken.

Artikel 22 – Annulering Overeenkomst

  1. Indien de Particuliere klant de Overeenkomst voorafgaand aan of tijdens de uitvoering wil annuleren, en dit gebeurt buiten de wettelijke herroepingstermijn, worden geen extra kosten in rekening gebracht, tenzij anders overeengekomen.
  2. Indien de Particuliere klant na afloop van de wettelijke herroepingstermijn de Overeenkomst wil annuleren, is dit uitsluitend mogelijk na schriftelijke toestemming van Komoder. In dat geval is de Particuliere klant een vergoeding verschuldigd van 30% van het totale factuurbedrag, mits annulering plaatsvindt binnen één jaar na levering.
  3. De Particuliere klant vrijwaart Komoder voor uit de annulering voortvloeiende aanspraken van derden.
  4. Annulering van de Overeenkomst door een Zakelijke klant; óf door een Particuliere klant in geval van maatwerk – is slechts schriftelijk mogelijk. Bij de annulering van de Overeenkomst worden de volgende kosten in rekening gebracht:
    • 50% van de kosten bij annulering tot 7 dagen voor aanvang van de opdracht;
    • 80% van de kosten bij annulering 2 dagen of minder voor aanvang van de opdracht.
  5. Indien in de Offerte c.q. Overeenkomst sprake is van verschillende deelopdrachten, dan gelden de genoemde percentages in lid 2 per geannuleerde (deel)opdracht.
  6. Indien op het moment van annulering de schade van Komoder hoger is dan de annuleringskosten, dan is de Klant – op eerste verzoek van Komoder – gehouden deze kosten aan Komoder te voldoen.
  7. Komoder mag de verschuldigde schadevergoeding verrekenen met alle door de Klant betaalde bedragen en eventuele tegenvorderingen van de Klant.
  8. Kosten die voor Komoder voortvloeien uit het hervatten van de levering(en) en/of werkzaamheden, zijn voor rekening van de Klant. Indien de uitvoering van de Overeenkomst na de opschorting niet kan worden hervat, mag Komoder de Overeenkomst door een schriftelijke verklaring aan de Klant ontbinden.

Artikel 23 – Verval van vorderingen

  1. Alle vorderingsrechten en overige bevoegdheden van de Klant jegens Komoder, aanspraken op schadevergoeding daaronder begrepen, vervallen in ieder geval na verloop van één jaar vanaf het moment waarop de Klant bekend is geworden of redelijkerwijs bekend had moeten worden met een feit op grond waarvan de Klant deze rechten en/of bevoegdheden jegens Komoder kan aanwenden, tenzij in de Overeenkomst anders is bepaald.

Artikel 24 – Overdracht rechten en verplichtingen

  1. De Klant is niet gerechtigd, behoudens voorafgaande schriftelijke toestemming van Komoder, om zijn rechten en verplichtingen uit de Overeenkomst of deze Algemene Voorwaarden geheel of gedeeltelijk over te dragen aan derden.

Artikel 25 – Wijziging voorwaarden

  1. Komoder is gerechtigd deze Algemene Voorwaarden eenzijdig te wijzigen. Wijzigingen gelden ook ten aanzien van reeds gesloten Overeenkomsten. Wijzigingen treden in werking, c.q. de gewijzigde versie van deze Algemene Voorwaarden zal tussen Partijen toepasselijk zijn en treedt in de plaats van een eerdere versie van deze Algemene Voorwaarden, één maand na bekendmaking, of op een nader aangegeven datum, door middel van een schriftelijke mededeling aan de Klant dan wel een mededeling op de webpagina’s van Komoder.

Artikel 26 – Toepasselijk recht en geschilbeslechting

  1. Alle Overeenkomsten tussen Partijen en deze Algemene Voorwaarden zijn uitsluitend onderworpen aan het Nederlandse recht.
  2. Partijen zullen zich in eerste instantie tot het uiterste inspannen een geschil in onderling overleg op te lossen.
  3. Alle geschillen tussen Partijen die voortvloeien uit dan wel anderszins verband houden met enige Overeenkomst tussen Partijen en/of deze Algemene Voorwaarden en niet onderling kunnen worden opgelost, zullen worden beslecht door de bevoegde rechter.
  4. Het Weens Koopverdrag is niet van toepassing.